Het is belangrijk dat je je eigen klantenkring en je markt kent. Het bijhouden van alle trends, innovaties en nieuwe concepten is namelijk vrijwel onmogelijk. Je moet achterhalen waar de kansen en bedreigingen liggen. Kijk naar wat voor mogelijkheden zaken zoals social media bieden en hoe je dit inzet. Je wil natuurlijk je concurrentie voor zijn en om dit te doen moet je weten in welke marktontwikkelingen je wel en niet moet investeren.
Je klanten kennen is belangrijk. Daarom kan het helpen om een analyse te maken van je klantenbestand. Bijvoorbeeld:
- Welke klanten leveren een hoge omzet en een hoog rendement?
- Welke klanten betalen netjes op tijd en welke klanten betalen met regelmaat te laat?
- Hoe is de aandacht tussen de klanten onderling is verdeeld?
Je premiumklanten verdienen je focus. Als je weet wie zij zijn kan je je rendement verhogen. De veeleisende klanten die voor weinig op de eerste rang willen zitten en steevast te laat betalen kosten je energie en geld, en kan je beter inzetten voor het verwerven van klanten in de toekomst.
Evenals je klantenbestand, is het bij je assortiment ook zo dat een grote keuze belangrijk is, maar het nog beter is om te focussen op je winstpakkers: de producten of diensten waar de grootste vraag naar is. Als je een product hebt dat na twee maanden nog niet verkocht is dan neemt dat niet alleen ruimte in beslag maar ook je geldbuffer. Door de omzetsnelheid van je producten te meten en hier naar te handelen vergroot je je rendement.
Om je rendement te verbeteren is het van belang om kritisch naar je bedrijfsvoering te kijken en je keuzes van meerdere kanten te belichten. Durf dingen in twijfel te trekken en er goed over na te denken. Waarom doe je dingen zoals je ze doet, en is dit de beste manier?
Bron: https://www.mkbservicedesk.nl/7409/waarom-heb-begroting-nodig.htm