Korte checklist

Korte checklist - Accountancy en administratie

Download checklist

1 VERSCHILLEN
In de zakelijke wereld zijn er veel verschillende benamingen voor personen die de administratie en belastingaangiften verzorgen. Veel voorkomende termen zijn onder andere: accountant en administrateur, maar ook boekhouder, financieel adviseur en belastingadviseur.

Veel mensen denken dat de accountant de enige is die de jaarrekeningen mag samenstellen. Dit is echter niet het geval. Wel is de accountant de enige die een jaarrekening mag controleren. Een accountantskantoor is namelijk alleen nodig als er volgens de wet een controleverklaring nodig is voor de jaarrekening en kan ook nodig zijn bij grotere subsidie aanvragen. Dit geldt voor alle bedrijven die aan de volgende vereisten voldoen (minimaal twee jaar achtereen):

accountancy en administratie balanstotaal voorbeeld

2 SOORTEN VERKLARINGEN
Niet iedereen mag de titel “accountant” of “accountantskantoor” voeren. Alleen wanneer je de titel behaald hebt en je ingeschreven staat in het register van de NBA mag je de titel voeren.

Er zijn twee soorten accountants, namelijk:

  • RA – Registeraccountant
  • AA – Accountant-Administratieconsulent

Alleen de eerste (RA) mag een controleverklaring afgeven. Er bestaan echter nog meer soorten verklaringen, in totaal drie soorten, namelijk:

  • Controleverklaring
  • Samenstelverklaring
  • Beoordelingsverklaring

Een beoordelingsverklaring komt niet veel voor, en daar gaan we nu niet op in. Een samenstellingsverklaring is de verklaring die bij een jaarrekening wordt verstrekt voor ondernemingen in het “micro” en “klein” regime, oftewel:

Een samenstellingsverklaring kan niet alleen door een accountant, maar ook dooreen willekeurige derde afgegeven worden. Wel is het van belang dat deze persoonbetrokken is geweest bij het samenstellen van de jaarrekening. Bij hetsamenstellen van de jaarrekening wordt dan verklaart dat deze voldoet aan dewettelijke eisen. Deze is gebaseerd op de aangeleverde, en ongecontroleerdeadministratie van de onderneming.

3 PRIJS EN KWALITEIT
Het grootste verschil tussen een accountantskantoor en administratiekantoor is het meest zichtbaar in de prijs, en niet in de kwaliteit. Uiteindelijk moet u kiezen wat het beste bij u past. Voor een ondernemer in het micro- en kleine regime voldoet een administratiekantoor prima en vaak zijn er genoeg keuzes bij u in de buurt. Het kan nooit kwaad om meerdere vrijblijvende offertes aan te vragen bij verschillende kantoren en te onderzoeken of de mensen werkzaam bij het kantoor met u op eenlijn zitten.

Uiteindelijk moet de samenwerking goed verlopen, zodat u kunt doen waar u goed in bent: ondernemen en excelleren.

Meer weten over wat Randzaak jouw bedrijf kan bieden?

Neem contact op
Ontvang 4 keer per jaar gratis downloads

Op de hoogte blijven van nieuwe downloads?

Schrijf je inSchrijf je in